Skip to content back to nav

Privat indlogering - besøg fra Kina

Bycirklen (Egedal, Frederikssund og Ballerup) og Wuxi fejrer i år 10 års jubilæum for samarbejdet. I den forbindelse kom der besøg fra Wuxi - både på politisk niveau og en gruppe af ti såkaldte young ambassadors.

På Distriktsskole Ølstykke fik vi besøg af fire unge mennesker fra Wuxi.

De kinesiske unge blev indlogeret privat fra mandag den 21. til tirsdag den 22. august. Om tirsdagen var de unge besøgende med de danske værter i skole, og herefter var der aktiviteter og arrangement på Egedal Rådhus om aftenen.

Udsagn vedrørende besøget

"Mandag morgen var jeg lidt spændt på, hvem og hvordan Yuewen var."

"Min familie og jeg havde forstået, at de ikke kunne så meget engelsk, men det kunne de. Yuewen, eller Monica som hendes engelske navn er, var mindst 9. klasse niveau i engelsk."

"Det var super hyggeligt. Men en dag er lige lidt nok, ville ønske vi havde 4-5 dage sammen, så jeg kunne have vist lidt mere om, hvordan det er at gå i skole og klub."

En af vores værter fortæller:

Min familie og jeg har været heldige at blive valgt som værtsfamilie for en kinesisk pige på 16 år. Hun har været med i en konkurrence på hendes skole, hvor hun har holdt et foredrag om vigtigheden af uddannelse. Hun og ni andre unge, fra forskellige skoler i Kina, blev udvalgt til at komme til Danmark for at fejre 10 års jubilæet for samarbejdet mellem bycirklen og Wuxi.

Mandag den 21/8 kl 16.30 ankom en bus med ti Young ambassadors. Min familie og jeg hentede Chu/Anna ved bussen.

Anna kom med os hjem, så vores hus og have, mødte vores hunde, og vi talte om forskelle mellem danske og kinesiske hjem, familier og skoler.

Anna går i skole fra kl. 6.30-21.30, og spiser derfor både frokost og aftensmad på skolen, fem dage om ugen. I weekend og ferie øver hun dans, klaver, violin og guitar. Det var spændende at høre om hendes liv, og alt det hun kunne nå.

Vi havde lavet noget forskelligt dansk mad, og Anna kunne lide det hele. Bagefter tog jeg Anna med i aftenklub, så hun kunne møde nogle af mine venner. Det var en sjov og anderledes oplevelse for Anna, da det ikke er noget, man sådan rigtigt har i Kina.

Dagen efter skulle Anna med mig i skole, og flere af mine venner var rigtig nysgerrige og talte med hende. Hun er rigtig god og hurtig til matematik, og hun prøvede at hjælpe os med nogle opgaver.

Anna sagde bl.a., at hun bedre kunne lide vores skole, da man bare kunne spørge læren om noget, hvis man var i tvivl. Det kan man ikke i Kina. Hun syntes, vores skole var hyggelig, og at mine venner var søde.

Om eftermiddagen blev vi hentet på skolen i en bus. Vi skulle besøge Skelhøj, som er et hjem for handicappede. Der skulle vi se, hvordan de bor, og hvordan deres hverdag er. Jeg havde aldrig været der, så det var også spændende for mig.

Annas besøg sluttede med taler fra borgmesteren fra Ballerup, Egedal og Wuxi.

Alle Young ambasodors optrådte med en form for talent. Der var både dans, sang og musik.

Nogle unge fra Frederikssund, Egedal og Ballerup optrådte med musik, gymnastik og robeskipping.

Vi spiste aftensmad sammen med alle, der var med til at fejre 10 års jubilæet for samarbejdet mellem bycirklen og Wuxi. Det var et kort besøg, som vi alle fik meget ud af. Jeg har nu en ven i Kina, som jeg kan skrive med på en international app, der hedder QQi, da de ikke har SnapChat eller Facebook i Kina.

Afdeling Hampelandskolen

Frederiksborgvej 4
Tlf.: 4718 1666
toftehoejskolen@egekom.dk

Daglig pædagogisk leder Bettina Brandt Nilsson.